NASZE MAGAZYNY:
Najnowszy numer:

Zapoznaj się z zawartością
najnowszego numeru magazynu
Magazyn Dźwig 3/2019
Prenumerata
Aktualności
Archiwum czasopism
Intec – nowy gracz na polskim rynku

fot.Intec Poland (4)
Zachód Europy stanął przed wyzwaniem modernizacji dziesiątków tysięcy wind, problem nie dotyczy jedynie zużywających się elementów mechanicznych, ale również dostosowania tych urządzeń do współczesnych standardów poprzez wymianę sterowania.

Nic więc dziwnego, że producenci sterowań, którzy swój biznes prowadzą w tamtej części Europy, dopracowali swój produkt z uwzględnieniem wszystkich istniejących na rynku modeli dźwigów. Wielu z nich swoje doświadczenia przenosi również na rynek Polski, jednym z nich jest firma Intec, która zdobywszy silną pozycję w Niemczech, otworzyła niedawno spółkę celową w Polsce.

O planach rozwoju firmy w Polsce, jak również doświadczeniach zdobywanych w realizacjach poza granicami naszego kraju, miałem przyjemność rozmawiać (w dość osobliwych okolicznościach, bo podczas wymiany sterowania dźwigu uszkodzonego przez wyładowania atmosferyczne) z Panem Robertem Borysiewiczem – współwłaścicielem Intec Polska.

Jaki jest zakres działalności firmy?

R. B.: Firma zajmuje się wymianą sterowania i urządzeń peryferyjnych, jesteśmy autorami całego know-how oraz dostarczamy wszystkie elementy. W zależności od potrzeb klienta oferujemy bądź samo sterowanie, tzn. płyty sterujące, falownik, bądź jeśli zajdzie taka potrzeba, również kasety wezwań, przyciski, kable zwisowe etc...

A jaki jest zakres modernizacji dźwigów, które w tym momencie Państwo naprawiacie?

R. B.: Dźwigi zostały uszkodzone w wyniku uderzenia piorunem, co wymusiło przymusową i przyspieszoną ich modernizację. Mamy do naprawy dwa dźwigi z 1997 roku, 7- i 5-piętrowy. Uszkodzenia powstały w czasie burzy, około 4 tygodni temu i zaraz potem te dwa dźwigi przestały pracować.

Firma konserwująca dokonała przeglądu i zdecydowano się wymienić sterowanie. Ludzie się mocno stęsknili za tymi windami, gdy wyładowywaliśmy towar pytali nas, kiedy wreszcie będą mogli korzystać z dźwigów. Byłem bardzo ciekaw, czy da się zaobserwować jakieś ślady widzialne gołym okiem, ale nic takiego nie było.

Jednak zamiast szukać usterki, zdecydowano się na wymianę całego sterowania. Jeden z naszych pracowników zajmuje się modernizacją szafy sterowniczej w maszynowni, natomiast ja pracuję przy kabinie. Narysowałem wstępny plan elektryczny, okablowanie nie uległo uszkodzeniu, a więc pozostaje niezmienione, włącznie z kablami zwisowymi i wszystkimi innymi. Zaczęliśmy działać, na dole w maszynowni jest rozebrana cała szafa, wszystkie elementy zostały wymontowane, a zamontowane elementy potrzebne do naszego sterowania, czyli płyta główna, przekaźniki, styczniki, bezpieczniki, zabezpieczenia. W kabinie akurat płyta rozdzielcza znajduje się za tablo, do wymiany są też kasetki wezwań zewnętrznych, natomiast stare tablo zostaje. Kiedy Pan zadzwonił, akurat zajmowałem się drutowaniem przycisków, żeby pasowały do naszego systemu sterowania. Prace są praktycznie na ukończeniu. Wczoraj wieczorem uruchomiliśmy dźwig, teraz pozostało mi jedynie skończyć tablo w kabinie.

Dodatkowo w podszybiu zamontowaliśmy panel, w którym jest wyłącznik awaryjny, wyłącznik światła w szybie, połączenie z ekipą ratowniczą oraz gniazdko. W przypadku dźwigów z ogranicznikiem prędkości montujemy pod obciążnikiem ogranicznika prędkości czujnik wpięty w obwód bezpieczeństwa, tutaj nie ma takiej potrzeby. Mam przygotowany też miernik wartości absolutnej, czyli położenia. Czytnik montujemy na kabinie i potem podczas pracy dźwigu rozciągana jest taśma magnetyczna. To bardzo dokładne odwzorowanie, z dokładnością do milimetra. Pozwala to na idealne wypozycjonowanie kabiny względem progu. Oprócz tego dźwig będzie miał skonfigurowany system soft start oraz otwieranie drzwi na dojeździe i podnoszenie kabiny jeśli jest obciążona większą ilością ludzi, zarówno przy otwartych jak i zamkniętych drzwiach. Wszystkie parametry, które winda do tej pory posiadała, będą zachowane, dojdą jedynie dodatkowe elementy związane z obowiązującymi przepisami.

Jakie są korzyści z wymiany sterowania dla mieszkańców bloku?

R. B.: Windy po wymianie naszego sterowania odczuwalnie lepiej jeżdżą. Pierwszym zauważalnym efektem jest płynny start oraz zatrzymanie. W tym przypadku mamy dźwigi hydrauliczne, które należy wyregulować na bloku hydraulicznym, natomiast dźwigi linowe możemy precyzyjnie ustawić poprzez regulację falownika i samego sterowania, czyli czasów dojazdów, drogi hamowania itp. Wtedy praktycznie nie czuć, że winda rusza bądź się zatrzymuje. W większości przypadków, bo są też oczywiście windy do tego stopnia zużyte, że kabina kołysze się na prowadnicach, ale wymiana prowadnic nie leży już w naszej kompetencji.
Również wymiana komponentów takich jak kasety wezwań i przyciski podnosi estetykę i funkcjonalność dźwigu. Mowa tu oczywiście o wszystkich ułatwieniach dla osób niepełnosprawnych (wezwania głosowe, połączenia alarmowe itp.), ale również informacjach o lokalach usługowych znajdujących się na poszczególnych piętrach. W dźwigach można też skonfigurować system oszczędzania energii, który wyłącza oświetlenie kabiny i podświetlenie przycisków w czasie postoju.

Firmy konserwujące dźwigi też są pewnie zadowolone z wymiany sterowania?

R. B.: Z kolei firmy nadzorujące pracę dźwigów mówią, że po wymianie sterownika te urządzenia są praktycznie bezawaryjne. Jedna z nich ma w konserwacji 1700 dźwigów, gdzie my samy wymieniliśmy już ponad 100 sterowań. Wymieniliśmy też np. 37 sterowań w siedzibie firmy Bosch i od tamtej pory nikt tam nie chce nawet myśleć o wyborze innego sterowania. W Niemczech nasze sterowania są już produktem znanym i mają silną pozycję na rynku, ale bardzo istotną informacją jest, że produkt ten jest cały czas rozwijany. Zespół inżynierów pracuje nad tym, żeby to sterowanie cały czas szło z postępem techniki. W październiku na targach w Augsburgu Intec zaprezentuje nowe podejście do systemów bezpieczeństwa. Ja też tam będę, aby goście z Polski mogli podejść i porozmawiać, nie martwiąc się o barierę językową.

Jak wygląda kwestia dostępności Państwa sterowań w Polsce?

R. B.: Mamy wyłączność na to sterowanie w Polsce i chętnie podejmiemy współpracę z polskimi firmami dźwigowymi. Zapewniamy też wszystkie niezbędne szkolenia. Pragnę nadmienić, że jesteśmy bardzo konkurencyjni cenowo w stosunku do firm dotychczas obecnych na rynku polskim. Mówimy po polsku, więc brak bariery językowej na pewno ułatwi współpracę, do której Państwa serdecznie zapraszam.

Dziękuję za rozmowę
Grzegorz Majak

Kontakt do firmy Intec:
INTEC POLAND SP Z O O
ul. 5 Marca 9, 78-520 Złocieniec
tel.: 530101700
e-mail: intecpoland@intecpoland.com

foto:
kliknij aby powiększyć
admin | dodano 2019-07-24
TAGI: magazyn Dźwig | dźwig | winda | Intec | sterowanie