OUR BRANDS:
Current issue

Here you can find the contents
of the current issue
EuroParking 3/2019
Subscription
News
Magazine Archive
Samoobsługowa Wieża Rowerowa – lekarstwo na problemy z parkowaniem jednośladów?

fot.Radek Linner
Ten, kto miał okazję podróżować przez Czechy, być może widział nietypową, przeszkloną konstrukcję w kształcie ośmiokąta, będącą samoobsługowym parkingiem rowerowym.

W czasach, gdy rower staje się coraz popularniejszą formą przemieszczania się po zakorkowanych do granic możliwości miastach, a miejsc do jego bezpiecznego pozostawienia wciąż jest stosunkowo niewiele, pojawiły się głosy, że tego rodzaju obiekt mógłby sprawdzić się również na gruncie polskim.

Projekt w Budżecie Obywatelskim

Samoobsługowa Wieża Rowerowa (SWR) zlokalizowana w Warszawie w rejonie węzła przesiadkowego PKP Toruńska to propozycja zgłoszona przez Pana Adama Dąbrowskiego w ramach Budżetu Obywatelskiego Warszawy na 2020 r.

W opisie projektu autor wyjaśnił, że „Inspiracją dla tego pomysłu jest system "Bike Tower" funkcjonujący w kilku czeskich miastach: Břeclav, Hodonín, Hradec Králové, Kolín, Litoměřice, Lysá nad Labem, Moravská Třebová, Pardubice, Poděbrady, Přerov i Třinec.

Automatyczne wieże rowerowe są tam zlokalizowane w pobliżu dworców kolejowych i autobusowych, umożliwiając podróżnym transportu publicznego bezpłatne (lub bardzo tanie) oraz bezpieczne przechowanie swojego roweru na czas podróży.

Stosowane w Czechach wieże rowerowe mają konstrukcję stalowo-szklaną. Każda z nich ustawiona jest na planie ośmiokąta o długości przekątnej ok. 8,5 m (zajętość powierzchni można oszacować na ok. 50 metrów kwadratowych), co przy wysokości ok. 11,5 m pozwala przechować na kilku poziomach łącznie ok. 120 rowerów.

Warto podkreślić, że w wieży wraz z rowerem można pozostawić również sakwy, kask i inne elementy wyposażenia (o łącznej masie ok. 50 kg), co jest bardzo praktycznym rozwiązaniem i nie jest możliwe w przypadku standardowych parkingów rowerowych. Schowane w wieży rowery są chronione przed kradzieżą, opadami atmosferycznymi, kurzem i pyłem. Zastosowanie wież rowerowych zapewnia oszczędniejsze wykorzystanie przestrzeni, dzięki czemu ich budowa może być możliwa również w miejscach, w których nie zmieściłyby się zwykłe parkingi. Nie jest oczywiście wymagane, aby SWR PKP Toruńska była pełnym odzwierciedleniem modelu czeskiego. Elementy takie jak rozmiary czy wygląd mogą podlegać optymalizacji i zostać w pełni dostosowane do wymagań miejscowych.”

24 h na dobę przez cały rok

Założenie funkcjonowania wieży jest takie, że jest ona obiektem całorocznym i dostępnym przez całą dobę, wyjąwszy oczywiście czas potrzebny na niezbędne prace serwisowe.

Mechanizm pozostawienia i odbioru roweru oparty jest na automatycznym systemie kontrolnym, a użytkownik dokonuje całego procesu poprzez intuicyjny panel obsługowy lub dedykowaną aplikację mobilną. Może również sprawdzić dostępność miejsc w interesującym go obiekcie na stronie internetowej.

Chociaż projekt został zaopiniowany negatywnie z uwagi na przekroczenie limitu kosztów oraz fakt, że proponowana lokalizacja obejmowała tereny częściowo znajdujące się w rękach prywatnych, a częściowo już objęte innymi planami inwestycyjnymi, zyskał duże zainteresowanie i był szeroko komentowany w mediach ogólnopolskich.

Społeczność rowerowa przyznała, że być może mógłby stanowić antidotum na niedostatek bezpiecznych i łatwo dostępnych miejsc parkingowych dla jednośladów. Czy już niebawem w Polsce pojawią się charakterystyczne budowle wzorowane na czeskich wielokątach – czas pokaże. Naszym zdaniem jest to pomysł wart rozważenia.

admin | added 2020-02-04
TAGS: magazyn EuroParking Polska | parking | parkowanie | wieża rowerowa | parking rowerowy