NASZE MAGAZYNY:
Najnowszy numer:

Zapoznaj się z zawartością
najnowszego numeru magazynu
EuroParking 3/2017
Prenumerata
Aktualności
Archiwum czasopism
Gdynia zmodernizowała strefę płatnego parkowania

fot.Parkeon
W Gdyni odbył się przetarg na modernizację urządzeń do poboru opłat w strefie płatnego parkowania. Była to największa tego typu inwestycja w Polsce w 2017 r., a kontrakt na ponad 12 mln złotych zrealizowała firma Parkeon.

Nowe formy płatności

Gdynia do tej pory miała ośmioletnie urządzenia starszej generacji, które pozwalały na wykupienie biletu jedynie za pomocą bilonu. Głównym założeniem realizacji było wdrożenie płatności kartami płatniczymi w technologii czipowej, czyli stykowej oraz technologii zbliżeniowej bez ciągłego potwierdzania kodem PIN. Dodatkowo wprowadzona zostanie funkcja biletu elektronicznego dla chętnych, czyli osoby chcące pobrać bilet elektroniczny będą musiały wprowadzić numer rejestracyjny, co zniweluje konieczność późniejszego cofania się do auta w celu włożenia biletu za przednią szybę. Natomiast ci, którzy nie zechcą wprowadzać swojego numeru rejestracyjnego, dalej będą mieli obowiązek włożenia biletu za przednią szybę. Pozwoli to nieco zautomatyzować kontrolę, aczkolwiek będzie zarazem troszeczkę utrudnieniem w momencie, gdy wprowadzenie numeru rejestracyjnego auta nie jest konieczne – opowiada Sylwia Grzegorczyk, która reprezentuje firmę Parkeon w Polsce.

Płatność nie tylko za parkowanie

Dodatkowo parkomaty wyposażone są w kolorowy wyświetlacz, jest to nasza trzecia tego rodzaju instalacja w Polsce, pierwsza miała miejsce w Krakowie, druga natomiast w Grudziądzu. Wymieniliśmy także solary na większe, aby podtrzymywać źródło zasilania, które zapewni autonomiczne użytkowanie parkomatu bez konieczności większego doładowywania oraz wspomoże kolorowe wyświetlacze i wszystkie dodatkowe funkcjonalności. Wprowadziliśmy również funkcję uiszczania opłaty dodatkowej na urządzeniu za pomocą czytnika kodów QR, które zostały zamontowane w urządzeniu. Użytkownik będzie mógł zeskanować numer zawiadomienia zamiast wprowadzać go na klawiaturze, co pozwoli uniknąć zdarzających się przy tym błędów. Następnie parkomat połączy się z systemem windykacyjnym i sprawdzi, czy dany numer zawiadomienia faktycznie został wystawiony, a po ustaleniu tego faktu wyśle informację zwrotną do użytkownika o możliwości dokonania opłaty. Takie rozwiązanie funkcjonuje już w Krakowie, aczkolwiek bez kodów QR, tylko z ręcznym wprowadzeniem numeru zawiadomienia, oraz w Grudziądzu – dodaje Sylwia Grzegorczyk.

Rewolucja w spp

Można powiedzieć, że Gdynia przeżyła prawdziwą rewolucję jeśli chodzi o unowocześnienie całej strefy płatnego parkowania, ponieważ oprócz modernizacji parkomatów, czyli wprowadzenia dodatkowych funkcjonalności takich jak karta płatnicza, bilet elektroniczny, opłata zawiadomienia, kolorowe wyświetlacze, na których planowane jest umieszczanie miejskich informacji, dodatkowo zostanie zmodernizowana cała struktura informatyczna. Wymienimy całe zaplecze kontrolno-windykacyjne, księgowe itp. Wszystkie urządzenia są podłączone do jednej bazy danych, hostowane w Parkeonie, scentralizowane i on-line, wymiana danych następuje w czasie rzeczywistym. Parkomaty zostały wyposażone w nowe modemy w technologii 3G, wszystko działa bezprzewodowo.

W Gdyni funkcjonowało 161 parkomatów typu Strady, które zostały zmodernizowane do tzw. Strada Pal. Dodatkowo miasto posiadało 36 parkomatów z funkcją pobierania płatności banknotami – zostały one zdemontowane i zastąpione nowymi urządzeniami Strada Pal, w ten sposób cała strefa została ujednolicona – podsumowuje Sylwia Grzegorczyk.

www.parkeon.com

admin | dodano 2018-01-04
TAGI: magazyn EuroParking Polska | parking | parkowanie | strefa płatnego parkowania | Gdynia | Parkeon | parkomat