NASZE MAGAZYNY:
Najnowszy numer:

Zapoznaj się z zawartością
najnowszego numeru magazynu
EuroParking 3/2019
Prenumerata
Aktualności
Archiwum czasopism
Parking z klocków – elementy prefabrykowane

fot.UNI-PARK (3)
O innowacyjnym systemie parkingów modułowych z elementów prefabrykowanych „unipark – in” - rozmowa z Andrzejem Witkowskim, dyrektorem i prezesem zarządu w kieleckiej spółce UNI-PARK.

Panie prezesie, dynamiczny wzrost urbanizacji Polski i bogacenie się społeczeństwa przekłada się wprost nie tylko na rosnącą liczbę samochodów posiadanych przez Polaków, ale i... brak miejsc na parkingach. Podobno spółka UNIPARK znalazła na to sposób...

Rzeczywiście, wzrost zamożności społeczeństwa spowodował, że nasycenie samochodów na 100 tysięcy mieszkańców w Polsce zrównało się na przykład z Francją czy Niemcami. Ta tendencja mogłaby cieszyć, gdyby nie ogromny problem, gdzie parkować te auta. Wiele miast w Polsce szuka optymalnych rozwiązań związanych z organizacją ruchu pojazdów i parkowania, ale pod względem liczby parkingów i sposobów organizacji ruchu w miastach mocno odstajemy od krajów Europy Zachodniej. I tu jest miejsce na dobry pomysł, by zmienić tę sytuację. UNI-PARK go ma.

Na czym polega pomysł?

Na podstawie analizy przyszłych potrzeb rynku we współpracy z firmą PEB FABET S.A., wychodzimy z innowacyjnym produktem, czyli parkingiem modułowym z prefabrykowanych elementów żelbetowych, który w zależności od liczby potrzebnych miejsc postojowych można dowolnie kształtować do aktualnych potrzeb pod względem liczby modułów. Takie rozwiązanie systemowe zapewnia inwestorom większe bezpieczeństwo w uzyskaniu jakości proponowanego parkingu, krótsze wykonanie inwestycji z uwagi na montaż gotowych prefabrykowanych elementów i uniezależnienie od warunków pogodowych podczas realizacji parkingu. Proponowany przez UNI-PARK modułowy parking z elementów żelbetowych prefabrykowanych daje także większe bezpieczeństwo przeciwpożarowe i komfort użytkowania niż parkingi w konstrukcji stalowej lub mieszanej.

Dużo zalet, teraz poproszę o konkrety.

Nasza propozycja to przemyślane rozwiązanie w dobraniu technologii budowy parkingu z elementów prefabrykowanych w wersji optymalnej na siatce słupów 16 x 7,5 m, służące do budowy parkingów wielopoziomowych. Co istotne, wymiary modułu można zmieniać tak, aby dostosować parking do możliwości zabudowy działki przy zmianie usytuowania miejsc parkingowych. Parking tego typu zbudowany jest z elementów prefabrykowanych, które pozwalają na modułowe zestawienie obiektu, przy czym, bez wdawania się w szczegóły, kluczowymi elementami składowymi parkingu są: słupy, belki, płyty TT, ściany, płyty rampy najazdowej.

Płyty TT oraz najazdowe rampy są dwuwarstwowe, przy czym betonowa warstwa wierzchnia tych płyt stanowi powłokę, która skutecznie zabezpiecza zbrojenie przed korozją stanowiąc po zamontowaniu płyt gotową warstwę jezdną. Do uzupełnienia pozostaje wypełnienie pomiędzy połączeniami płyt.

Czyli taki parking można budować jak z klocków?

To duże uproszczenie, ale tłumacząc obrazowo, system parkingów modułowych z elementów prefabrykowanych daje duże możliwości w zakresie kształtowania przestrzeni przeznaczonej pod budowę parkingu. Moduły można powielać na długości, szerokości i wysokości, tak aby uzyskać najlepszy wskaźnik liczby miejsc parkingowych w stosunku do możliwości zabudowy działki przeznaczonej pod parking.

Poziomy parkowania równoległe są przesunięte o połowę wysokości poziomu parkingu, tworząc łagodne najazdy na kolejne półpiętro aż do ostatniej kondygnacji. Parkingi posiadają jedną lub więcej klatek schodowych w zależności od wielkości parkingu i wymagań przeciwpożarowych. Klatka schodowa wykonana jest również z elementów prefabrykowanych, może znajdować się wewnątrz kubatury parkingu lub być dostawiona do krótszego boku parkingu. Może być także wyposażona w windę.

Czy takie parkingi łatwo skomponować z otoczeniem, czy przypadkiem nie wpłyną na estetykę osiedla?

Parkingi coraz częściej są nie tylko obiektami do parkowania pojazdów, ale też obiektami wielofunkcyjnymi, ciekawymi architektonicznie, wzbogacającymi przestrzeń urbanistyczną miasta. W parterze mogą zawierać część handlową do wynajęcia, na ostatniej kondygnacji na przykład część sportową do wykorzystania przez mieszkańców. Lokalizacja parkingu wymusza dobranie właściwej jego elewacji. Można zastosować na niej na przykład żaluzje aluminiowe lub drewniane, siatki ciągnione, „zielone elewacje” z roślinnością pnącą lub pozostawić surowy beton z barierkami. Najwyższą kondygnację można użytkować jako parking otwarty, z lekkim zadaszeniem lub pozostawić do innego wykorzystania. System „UniPark – in” jest elastyczny pod względem wielkości, ilości miejsc do parkowania, liczby kondygnacji, sposobu najazdu komunikacji między poziomami i daje długoletnią trwałość konstrukcji w dobrym stanie technicznym z uwagi na prefabrykaty. Parking tego typu stanowi korzystną finansowo alternatywę dla parkingów podziemnych.

Czy można gdzieś zobaczyć taki parking?

Taka konstrukcja znajduje się w Kielcach przy ulicy Ściegiennego 270 i służy jako parking dla pracowników i gości firmy PEB FABET SA.

Rozmawiał Grzegorz Majak

Andrzej Witkowski

Dyrektor i prezes zarządu w spółce UNI-PARK w Kielcach. Magister inżynier budownictwa, absolwent Politechniki Świętokrzyskiej w Kielcach na kierunku inżynierii lądowej specjalność technologia i organizacja budownictwa. Ukończył podyplomowe studia na kierunku marketing i zarządzanie na Politechnice Świętokrzyskiej w Kielcach.

foto:
kliknij aby powiększyć
admin | dodano 2020-01-20
TAGI: magazyn EuroParking Polska | parking | parkowanie | UNI-PARK