Firma Power Tech z Wałcza, będąca przede wszystkim producentem najszybszych na świecie głowic laserowych do obróbki metali, która kontynuuje wieloletnią tradycję produkcji komponentów dźwigowych w tym mieście, przyzwyczaiła nas do innowacyjności oferowanych rozwiązań oraz przemyślanej konstrukcji wytwarzanych podzespołów, ułatwiającej prace instalacyjne oraz późniejszy serwis dźwigu. Produkt, a w zasadzie system, który zaprezentujemy Państwu dzisiaj stanowi niespotykane dotąd ułatwienie pracy instalatora i konserwatora dźwigu.
Firma Power Tech opracowała system chwytaczy jednokierunkowych, wyzwalanych za pomocą linki, o których pisaliśmy już w ubiegłym roku. Teraz dostępne są one w komplecie z kompatybilnym ogranicznikiem prędkości oraz wszystkimi potrzebnymi do montażu akcesoriami, a to wszystko zintegrowane ze ramą kabinową.
Innowacja polega na prostocie
Wspomniane chwytacze jednokierunkowe cechuje niespotykana do tej pory w rozwiązaniach tego typu konstrukcja. Zmianie uległa budowa prowadnicy rolki (bieżnia), jest ona wydłużona, posiada też odpowiednio dobrany kąt nachylenia, w związku z czym nie potrzeba dużych sił, by doprowadzić ją (rolkę) do krańcowego położenia i tym samym zatrzymania dźwigu.
Samo zatrzymanie odbywa się poprzez zblokowanie rolki pomiędzy krańcowym odcinkiem jej bieżni a prowadnicą. Doprowadzenie rolki z pozycji parkowania do krańcowego jej położenia na bieżni, w którym następuje zatrzymanie dźwigu, przebiega bardzo płynnie i nie wymaga zastosowania dużej siły, co z kolei pozwoliło na zupełnie nowe podejście do kwestii wyzwalania chwytacza i w zasadzie ten właśnie element stanowi novum opisywanej konstrukcji.
Uruchomienie chwytacza odbywa się za pomocą prostej elastycznej linki w pancerzu i z tego faktu wynika wiele istotnych konsekwencji. Zastosowanie linki pozwala między innymi na precyzyjną regulację układu kliku chwytaczy. Elastyczne cięgna pozwalają także na uniknięcie sytuacji, w której przy gwałtownym szarpnięciu linki ogranicznika prędkości następuje uszkodzenie (skręcenie) sztywnych elementów mechanicznych służących do połączenia jednego chwytacza z drugim. W przypadku połączenia grupy chwytaczy za pomocą linek regulacja i eliminacja ewentualnych luzów odbywa się za pomocą śrub regulacyjnych na ich końcach, co w efekcie pozwala na bardzo precyzyjne wyregulowanie momentu zatrzymania nawet dużej grupy chwytaczy.
Kolejnym plusem oferowanego przez firmę Power Tech rozwiązania jest redukcja wagi chwytacza – w tradycyjnych konstrukcjach wyzwalacz stanowi około 30% masy chwytacza, tutaj problem ten nie występuje. Wyzwalacz, który jest powiązany z linką ogranicznika prędkości, można zamontować w każdej części ramy niezależnie od umiejscowienia samych chwytaczy np. sytuacje, w których chwytacz zamontowany jest w dolnej belce ramy, a wyzwalacz na górze nie stanowią już problemu. Podobnie rzecz się ma w przypadku montażu po lewej lub prawej stronie prowadnicy –nie ogranicza nas wymóg, że linka musi być po tej samej stronie co wyzwalacz – elastyczne cięgna pozwalają w tej materii na dużą swobodę konstrukcyjną.
Dalszy rozwój produktu
Po uzyskaniu znakomitych parametrów pracy chwytacza przyszła kolej na dopracowanie pozostałych elementów układu przede wszystkim dobranie odpowiedniego ogranicznika prędkości, który pozwoli w pełni wykorzystać swobodę w projektowaniu dźwigu, na jaką pozwala zastosowanie linek. W efekcie firma dźwigowa, która decyduje się na współpracę z Power Tech otrzymuje chwytacze zintegrowane z belką ramy, ogranicznik prędkości wraz z linką i jej sprężynowymi naciągami, oraz specjalny łącznik. Istnieje możliwość zakupu całego zestawu wraz z ramą kabinową lub dla firm, które same produkują ramy, samych chwytaczy wraz z systemem wyzwalania oraz dokumentacją techniczną pozwalającą na swobodne wpisanie ich w projekt dźwigu.
Jakie są jeszcze zalety tego rozwiązania?
Dostarczamy chwytacze w ramie, łącznik, ogranicznik prędkości co stanowi kompletne rozwiązanie – mówi Jerzy Ejma – konstruktor tego produktu. Ogranicznik jest uniwersalny, można go zamontować z przodu, z tyłu, lewej i prawej strony ramy. Dzięki zastosowaniu linek to klient decyduje o umiejscowieniu chwytaczy, co pozwala rozwiązać wiele problemów związanych z występowaniem różnych ograniczeń wynikających z ograniczonej przestrzeni w szybie dźwigu. Chwytacze są zamienne, zamieniamy lewy na prawy i linki są po drugiej stronie zaś łącznik wtedy zakłada się z drugiej strony. Jest to naprawdę modułowe rozwiązanie, możemy umiejscowić belkę z chwytaczami na górze ramy, ale nic nie stoi na przeszkodzie by znajdowała się ona na dole. Rekomendujemy umiejscowienie chwytaczy w górnej belce, co znacznie ułatwia pracę konserwatora, który dzięi takiemu rozwiązani ma wszystkie elementy bezpieczeństwa w zasięgu wzroku i ręki.
Niewątpliwą zaletą naszego rozwiązania jest też konkurencyjna cena, która wynika z prostoty rozwiązania. Jeśli chodzi o terminy, również jesteśmy nie do pokonania i możemy konkurować ze wszystkimi największymi koncernami.
By przekonać się w pełni o zaletach naszego rozwiązania warto obejrzeć firm, do którego link znajdziecie Państwo poniżej. Zapraszam do współpracy – podsumowuje Jerzy Ejma.